در مورد تقاضای اخیرالانتشار ثبت علامت تجاری «آمازون»، آنچه از آگهی روزنامه رسمی برمیآید این است که این علامت پیشتر در تاریخ ۲۳/ ۴/ ۱۴۰۰ توسط شخص غیر ذیحقی ثبتشده است. در ادامه شرکت آمازون از طریق نماینده قانونی خود همزمان با اظهارنامه تقاضای ثبت علامت تجاری خود به ثبت قبلی این علامت اعتراض کرده است که مراتب رسیدگی خود را طبق قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب ۷/ ۸/ ۱۳۸۶ آییننامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱/ ۱۱/ ۱۳۸۷ طی خواهد کرد.
در مورد تقاضای اخیرالانتشار ثبت علامت تجاری «اپل»، آنچه از آگهی روزنامه رسمی برمیآید این است که این اظهارنامه ثبت این علامت رأسا توسط شرکت اپل به عنوان مالک اصلی آمریکایی آن از طریق نماینده قانونی بهعملآمده است. بدیهی است اگرچه این ثبت علامت دلالت بر فعالیت عملی شرکت اپل در ایران نخواهد داشت؛ ولی نماینده قانونی این شرکت به نشانی مذکور در این آگهی در صورت داشتن اجازه از آن میتواند مانع استفاده غیرقانونی علامت تجاری «اپل» در ایران شود.
در این میان لازم به ذکر است که ضعیف جلوه دادن کل نظام حقوق مالکیت فکری ایران بهخاطر اتخاذ یک سیاست متفاوت در یک حوزه و تعمیم شناسایی مشروط حقوق مالکیت ادبی و هنری (Copy Right) ذینفع خارجی به دیگر حقوق مورد حمایت این نظام حقوق مالکیت صحیح نیست. باید توجه داشت اتفاقا در حوزه سرمایهگذاری خارجی حمایت از حقوق مالکیت صنعتی(حق اختراع، علائم تجاری، طرحهای صنعتی و…) به عنوان بخشی دیگر از نظام حقوق مالکیت فکری اهمیت بیشتری مییابد که اتفاقا قوانین ایران در حمایت از آنها؛ چه برای ذینفع داخلی و چه برای ذینفع خارجی، جدیتر هستند. برای درک دلیل حفظ شناسایی مشروط حقوق مالکیت ادبی و هنری(Copy Right) ذینفع خارجی نیز صرفا یکلحظه تصور کنید برای ترجمه آثار در فضای تحریمی پر از تخاصم این روزها؛ با فرض امکان اخذ رضایت پدیدآورنده و ناشر خارجی، اگر قرار بود مجوز مرجع تحریمگذار را نیز اخذ کنیم با چه خودتحریمی مواجه میشدیم!
بهقلم: دکتر فرشید فرحناکیان
کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری و وکیل پایه یک دادگستری
منتشر شده در:
روزنامه دنیای اقتصاد، شماره ۵۸۳۷، دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲