شکایت اپل از کارگردان فیلم «اپل-مَن» به اتهام نقض علامت تجاری (به‌همراه متن کامل شکایت اپل)

به گزارش انجمن علمی حقوق مالکیت فکری ایران، بر اساس گزارشی که به‌تازگی توسط هالیوود ریپورتر منتشر شده است، اگرچه کمپانی اپل این‌روزها در چندین جبهه مختلف در حال پیگیری دعاوی و اختلافات حقوقی متعددی با شرکت‌های مختلف از جمله اپیک گیمز (کمپانی معروف سازنده و توسعه‌دهنده بازی‌های ویدیویی) است، اما به‌نظر می‌رسد دعاوی فراوان حقوقی مانع طرح دعوی علیه اشخاص حقیقی و حقوقی کمتر شناخته شده نشده است.

اپل در ماه دسامبر گذشته با ارائه شکایتی به اداره ثبت اختراعات و علایم تجاری امریکا، خواهان رد شدن تقاضای ثبت علامت تجاری «واسیل موسکالنکو»، کارگردان اوکراینی را برای فیلم جدید و مستقل وی با نام اپل-من ( Apple-Man) شد. اپل به‌عنوان با ارزش‌ترین شرکت جهان معتقد است نام این فیلم منجر به گمراهی مخاطب و ایجاد این تصور در مخاطبان می‌شود که فیلم با برند اپل مرتبط است و از این‌رو منجر به ورود لطمه به برند اپل می‌شود.

درخواست اپل برای رد تقاضای موسکلانکو و شکوائیه 467 صفحه‌ای این شرکت علیه کارگردان اوکراینی بر این ادعا استوار است که علامت‌ تجاری اپل بسیار معروف و شناخته شده است و ایجاد تفاوت‌های جزئی در شکل علامت تجاری اپل ممکن است منجر به گمراهی مخاطب و القای این حس گردد که علامت تقاضا شده برای ثبت، وابسته به شرکت و نام تجاری معروف اپل است.

این در حالی است که اپل-من، فیلمی طنز درباره ابرقهرمانی خیالی است که توانایی کنترل و به حرکت درآوردن سیب‌ها را دارد. این فیلم که با روش کیک‌استار و با تأمین مالی جمعی تولید شده است، بودجه‌ای تنها معادل 120 هزار دلار دارد که آن‌هم با کمک مردمی جمع‌آوری شده است و در زمان طرح دعوی اپل مبنی بر اعتراض به ثبت علامت فیلم، در مرحله پس تولید قرار داشت. اپل با طرح دعوی مبتنی بر نقض قانون حمایت از علایم تجاری موسوم به قانون لنهم (Lanham Act)، معتقد است ثبت علامت تجاری این فیلم توسط اداره ثبت اختراعات و علایم تجاری، موجب فریب و گمراهی مخاطبان می‌گردد.

در همین راستا جوزف پترسون از شرکای موسسه حقوقی  کیلپاتریک تاونسند و استاکتون (Kilpatrick Townsend & Stockton) که نمایندگی امور حقوقی اپل را بر عهده دارد معتقد است: احتمالا باتوجه به شباهت بالای ظاهری دو علامت، مصرف کنندگان با دیدن علامت تجاری اپل-من چنین تصور کنند که این علامت وابسته یا متعلق به علامت و شرکت معروف اپل است و به‌طور کل تصویر تجاری مشابهی در ذهن مشتریان شکل بگیرد. به‌عبارتی علامت متقاضی ثبت، عیناً علامت تجاری معروف اپل است که عبارت من (MAN)  به آن افزوده شده است.

اپل همچینن چنین استدلال می‌کند که در صورت تصویب این علامت تجاری، وجه تمایز علامت معروف اپل با سایر علامت‌های مشابه در نظر مخاطبان کم‌رنگ شده و محصولات این کمپانی با دیگر شرکت‌ها برای مشتریان قابل تشخیص و تمایز نیستند.

از سوی دیگر، جرمی گرین اچ از موسسه جِی پِگ لگال (JPG Legal) که نمایندگی حقوقی موسکالنکو را بر عهده دارد با این ادعا که اقدام اپل نوعی قلدری و استمثار نظام تجاری است، چنین استدلال می‌کند که: «اپل» کلمه‌ای اختصاصی و انحصاری نیست و به‌کار بردن آن نمی‌تواند موجب گمراهی بینندگان فیلم گردد. از آنجایی که شرکت‌هایی مانند اپل می‌تواند صدها میلیون دلار برای طرح دعاوی نظیر این دعوی علیه شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک نظیر موکل من هزینه کنند، همواره و فارغ از اینکه اقدامات صورت گرفته چقدر اشتباه است، دست به چنین اقداماتی می‌زنند. تنها به این دلیل که می‌دانند آنها می‌توانند برای چنین پرونده‌ای 300 هزار دلار هزینه کنند اما افرادی نظیر موکل من چنین توانایی ندارند و در نتیجه اپل می‌داند که احتمالا در این پرونده پیروز خواهد شد.

در همین راستا، جسی سایوور وکیل متخصص حقوق مالکیت فکری در گفت‌وگو با هالیوود ریپورتر بیان می‌دارد: هیچ‌کس نمی‌تواند حقی انحصاری بر یک کلمه توصیفی داشته باشد. بنابراین اگر من بخواهم چیزی را عنوان کنم که به سیب مرتبط است، چگونه می‌توانم این کار را انجام دهم وقتی به‌کار بردن عبارت «اپل» ممنوع است؟ البته کار موسکالنکو از این جهت نیز دشوار است که او می‌خواهد به محتوا اشاره کند و اپل امروزه همه محتوای جهان ما را در بر می‌گیرد.

بر این اساس موسکالنکو که ماه ژانویه اظهارنامه ثبت علامت تجاری خود را در اداره ثبت اختراعات و علایم تجاری امریکا ثبت کرده، معتقد است منابع مالی لازم برای پیش‌برد و موفقیت در این دعوای حقوقی را ندارد و قصد دارد با بررسی پیشنهادات اپل این قضیه را به‌صورت مسالمت آمیز و خارج از دادگاه حل کند.

به گزارش انجمن علمی حقوق مالکیت فکری ایران، واسیل موسکالنکو اخیرا ویدیویی در کانال یوتیوب خود منتشر کرده و به روند تولید و پخش فیلم خود در شرایط کرونایی، استقبال ناگهانی جهانی از این فیلم و سپس طرح دعوی اپل علیه خود می‌پردازد. این ویدیو که دربردارنده استدلال‌های موسکالنکو از جمله عدم استفاده از هیچ‌یک از محصولات اپل و عدم شباهت لوگو و علامت تجاری فیلم خود با علامت تجاری اپل است، در کانال یوتیوبی وی در این آدرس قابل مشاهده است. همچنین اظهارنامه ثبت شده توسط این کارگردان از اینجا قابل مشاهده و دریافت است.

همچنین علاقه‌مندان جهت مشاهده ادعانامه 467 صفحه‌ای اپل علیه علامت تجاری اپل-من می‌توانند فایل کامل شکوائیه اپل را از اینجا دانلود نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست