داستان لِگو و حقوق مالکیت فکری

روز ۲۸ ژانویه ۱۹۵۸ میلادی کمپانی لِگو (LEGO) برای نخستین بار آجرک‌های خود را به ثبت رساند. خیلی زود این آجرک‌های لگویی تبدیل به هویت این کمپانی شدند و به محض آغاز فعالیت دفتر مالکیت فکری اتحادیه اروپا به عنوان یک علامت تجاری سه بعدی ثبت گردیدند.

آجرک‌ها و مینی فیگور‌های زرد لگو از اولین علائم تجاری سه بعدی هستند که در سال ۱۹۹۶ در سطح اتحادیه اروپا ثبت شده‌اند. اما داستان لگو از سال‌ها قبل و از یک کارگاه نجاری در دانمارک شروع شد، جایی که اوله کرک کریستینسن (Ole Kirk Christiansen) به ساخت خانه و مبلمان مشغول بود.

آغاز ماجرای عروسک‌ها و آجرک‌های لگو را می‌توان از آن روزی دانست که کریستینسن تصمیم گرفت برای نشان دادن نمونه کارهای در دست تولید به مشتریانش به تولید نسخه‌های مینیاتوری در ابعاد کوچک کارها بپردازد و از این امر برای تولید اسباب بازی الهام گرفت.
تنها چیزی که او در آغاز راه در مورد آن مطمئن نبود، نام شرکت بود. کرک برای حل این مشکل مسابقه‌ای میان کارگران گارگاه تولیدی خود برگزار نمود و نام «لگو» از طریق این مسابقه متولد شد. یک علامت اختصاری خودساخته از عبارت دانمارکی «leg godt»، به معنای «خوب بازی کن» که در لاتین به «من کنار هم می‌گذارم» هم معنی می‌شود.
لگو در طول سالیان فعالیت خود از یک کارگاه نجاری به یک خط تولید سودآور از اسباب بازی‌های ساختمانی، بازی‌های تخته‌ای، بازی‌های ویدئویی، فیلم‌ها، پارک‌های موضوعی و البته با تاثیر فراوان بر فرهنگ عامه تبدیل شده است. علاوه بر همه اینها، لگو در حفاظت از دارایی‌های فکری خود نیز عملکرد قابل توجهی داشته است، به‌گونه‌ای که امروزه لگو تنها در اتحادیه اروپا بیش از ۱۰۰ علامت تجاری ثبت شده دارد.

 

منبع: دفتر مالکیت فکری اتحادیه اروپا
ترجمه: آرمینا شفیعی، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی و عضو انجمن علمی حقوق مالکیت فکری ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست