کاهش مدت زمان رسیدگی به علائم تجاری از ۵ ماه به ۲۰ روز

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از ارتقای ۷ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری خبر داد و گفت: توانستیم مدت زمان رسیدگی به علائم تجاری را از ۵ ماه به ۲۰ روز کاهش دهیم.

سید محمدعلی میرطاهری در نشست خبری با گرامیداشت روز جهانی مالکیت فکری به رتبه ایران در سال ۲۰۲۰ در سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) اشاره کرد و افزود: طبق آمار رسمی سازمان جهانی وایپو، ایران رتبه ۳ را در حوزه ثبت اظهارنامه‌های علایم تجاری بعد از کشور‌های چین و آمریکا به دست آورده است.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه ثبت طرح‌های صنعتی رتبه ۱۲ و در حوزه ثبت اختراعات رتبه ۲۱ را کسب کرده ایم، البته انتظار مقام معظم رهبری در حوزه ثبت اختراعات بیش از این است و ما تلاش می‌کنیم انتظارات ایشان را محقق کنیم و درصدد هستیم که از طریق آموزش‌ها این رتبه را ارتقا بخشیم.

رئیس مرکز مالکیت معنوی گفت: هر ساله نزدیک به ۱۳۰ کشور جهان براساس حدود ۸۰ شاخص در حوزه‌های مختلف اقتصادی و علمی رتبه‌بندی می‌شود که ایران در شاخص سرانه علائم تجاری ثبت شده در کشور رتبه یک، در شاخص سرانه طرح‌های صنعتی ثبت شده در کشور رتبه ۱۴، در شاخص سرانه اختراعات ثبت شده در کشور رتبه ۷ و در شاخص سرانه درخواست‌های ثبت اختراع تحت سیستم PCT، رتبه ۴۴ را به دست آورده است.

وی افزود: همچنین در یک سال گذشته رتبه کشور ایران در شاخص جهانی نوآوری ۷ پله صعود داشته، بطوری که از پله ۶۷ به ۶۰ ارتقا یافته است.

میرطاهری گفت: همچنین طی یکسال گذشته ۱۳۶ هزار درخواست ثبت اظهارنامه علائم تجاری و ۹ هزار درخواست ثبت اختراعات را داشتیم.

وی با بیان اینکه ما توانستیم مدت زمان رسیدگی به علائم تجاری را از ۵ ماه به ۲۰ روز کاهش دهیم افزود: برای نخستین بار توافق مشترکی را با وایپو انجام دادیم تا مدرسه‌ای تابستانه در مرکز تشکیل دهیم و برای نخستین بار متقاضیان از سایر کشور‌ها برای شرکت در این مدرسه به ایران خواهند آمد و با اجرای این پروژه امیدواریم سایر کشور‌ها نگاه ویژه‌ای به ایران داشته باشند.

رئیس مرکز مالکیت فکری درباره تجاری‌سازی گفت: یکی از مواردی که از نظر ما مهم است بحث تجاری سازی اختراعاتی است که ثبت شده است. ما پنجره‌ای ایجاد کردیم تا اطلاعات مخترعین و مشخصات اختراعات را مستقیما در اختیار سرمایه‌گذاران و صنعتگران قرار دهیم. البته لازم است دستگاه‌های دیگر نیز در این خصوص با ما هم‌افزایی کنند.

وی افزود: در یک سال اخیر، کارگروه ویژه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شد و میز خدمت برای فعالان اقتصادی در حوزه دانش بنیان ایجاد شد همچنین طبق مصوبه‌ای از هیئت مقررات زدایی مقرر شد تا اتصال الکترونیک میان مرکز فناوری‌های ریاست جمهوری و مرکز مالکیت معنوی برقرار شود تا معرفی شرکت‌های دانش بنیان به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تسریع و ارایه خدمات تسهیل شود.

میرطاهری به ایجاد پنجره تجاری سازی اختراعات اشاره کرد و گفت: در مرکز مالکیت معنوی پنجره تجاری سازی ایجاد کردیم تا مشخصات اختراعات و مخترعان مستقیم در اختیار سرمایه‌گذاران و صنعتگران قرار گیرد.

وی افزود: قرار است اقدامات مشترکی در راستای تجاری سازی اختراعات با سازمان فرابورس انجام شود البته نیاز به هم افزایی و همکاری با سایر دستگاه‌ها داریم.

رئیس مرکز مالکیت فکری درباره اجرای طرح برندسازی پسته برای تجار ایرانی گفت: این طرح با همکاری سازمان جهانی وایپو از یک سال گذشته اجرا شده و تجار ایرانی پسته برای معرفی هر چه بهتر این محصول پرطرفدار ایرانی دوره‌های آموزشی را شرکت کرده‌اند تا پسته ایرانی را در دنیا به نحو شایسته معرفی کنند.

رئیس مرکز مالکیت فکری درباره ثبت علائم تجاری خارجی مثل مک‌دونالد در ایران نیز افزود: علائم خلاف شئونات عمومی مثل مک دونالد در ایران ثبت نمی‌شود، طبق ماده ۳۲ قانون، علائم تجاری که به ثبت می‌رسد نباید گمراه کننده و یا خلاف شئونات عمومی باشد، با توجه به این ماده قانونی درخواست‌های برای ثبت این قبیل علامت‌ها صورت می‌گیرد، اما کارشناسان ثبت مالکیت معنوی این درخواست‌ها را رد می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر چنین علائمی (برند) هم در گذشته به ثبت رسیده باشد نسبت به ابطال آن‌ها اقدام می‌شود، البته این ابطال نباید به گونه‌ای باشد که به تولید صدمه‌ای بزند.

میرطاهری درباره برندسازی پسته ایران گفت: پسته ایران در دنیا مشهور است. این پروژه در راستای پروژه مشترکی است که با وایپو داریم و دوره‌هایی را برای تجار ایرانی پسته برگزار می‌کنیم که آن‌ها بتوانند پسته ایرانی را به دنیا معرفی کنند و صادرات پسته را بهبود ببخشند. این دوره‌ها از یک سال پیش شروع شده است و هم‌چنان نیز ادامه دارد.

وی درباره وضعیت ایران در حوزه کپی رایت افزود: حوزه کپی رایت از اختیارات سازمان ثبت اسناد و املاک خارج و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده است. اخیرا طی نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کردیم اگر لازم است در این زمینه ورود کنیم تا به این مهم اهمیت داده شود و دغدغه هنرمندان رفع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست