حقوق مالکیت فکری در چت‌جی‌پی‌تی

احتمالا در هفته­‌های اخیر نام چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) را شنیده باشید؛ حتی در واقع ممکن است، شما جزو 1 میلیون نفری باشید که بلافاصله پس از راه‌­اندازی، شروع به استفاده کردن از آن کرده باشید. چت‌جی‌پی‌تی یک ربات گفتگو است که توسط شرکت هوش مصنوعی اوپن‌ای‌آی (OpenAI) راه­اندازی شده است. این سیستم در ابتدا برای ارائه پشتیبانی از خدمات آنلاین مشتریان ایجاد شد، اما هوش مصنوعی (AI) موجود در این برنامه فراتر از همه انتظارات رفته و بسیار محبوب شده است.

چت‌جی‌پی‌تی چیست؟ خب، تصمیم گرفتیم صریحاً بپرسیم!

«من چت‌جی‌پی‌تی هستم، یک مدل هوش مصنوعی زبان، که توسط شرکت هوش مصنوعی اوپن‌ای‌آی تولید شده است. عملکرد اصلی من، تولید متنی شبیه به پاسخ­‌های انسانی در پاسخ به ورودی­های مختلف است، که من را به ابزاری مفید برای برنامه­‌های مختلف از جمله خدمات مشتری، ربات­های گفتگو و دستیاران مجازی تبدیل می­کند. من بر اساس حجم عظیمی از اطلاعات متنی آموزش دیده‌ام، که به من این امکان را می‌دهد که پاسخ‌هایی تولید کنم که نه تنها از نظر دستور زبان درست هستند، بلکه از نظر معنایی نیز مناسب هستند. من دائماً در حال یادگیری و پیشرفت هستم و یک نمونه ­تکامل یافته از پیشرفت­هایی هستم که در زمینه هوش مصنوعی صورت گرفته است.»

به طور خلاصه، چت‌جی‌پی‌تی یک ربات گفتگو خودکار است که اطلاعات را از کتاب­های درسی، روزنامه­ها، وب­سایت­ها و مقالات مختلف استخراج می­کند. سپس، این حجم عظیم اطلاعات را جمع­آوری کرده و با استفاده از پردازش زبان طبیعی [1](NLP) پردازش می­کند تا آن را قابل فهم و تا حد امکان شبیه به زبان انسان کند. به لطف استفاده از پردازش زبان طبیعی، برنامه­های کامپیوتری می­توانند حجم زیادی از اطلاعات را خلاصه کنند یا به دستورات گفتاری که به آن­ها داده می­شوند به سرعت پاسخ دهند. اساساً چت‌جی‌پی‌تی اینگونه کار می­کند: هوش مصنوعی را برای ارائه پاسخ به سؤالات کاربران استفاده می­کند.

این ربات گفتگو قادر به ایجاد انواع مختلف محتواهایی است که تحت حقوق مالکیت فکری، مانند مقالات، متن آهنگ، کدهای برنامه­نویسی یا ترجمه متون، حمایت می­شود. در واقع، چت‌جی‌پی‌تی در زمینه‌های مختلفی واقعاً مفید است، اگرچه بحث‌ها و نگرانی‌هایی پیرامون آن وجود دارد؛ زیرا با رشد فناوری، تعامل بین حقوق مالکیت فکری و هوش مصنوعی به طور تصاعدی در حال افزایش است.

در ادامه، از منظر حقوق مالکیت فکری به برخی از پرس و جوها پرداخته­ایم.

محتوای تولید شده توسط چت‌جی‌پی‌تی تعلق به چه کسی دارد؟

ما این سوال را صریحاً  از خود چت‌جی‌پی‌تی پرسیدیم و پاسخ آن به شرح زیر بود:

«من مالک محتوایی که تولید می­کنم نیستم. من یک مدل یادگیری ماشینی توسعه یافته هستم که متعلق به شرکت هوش مصنوعی اوپن‌ای‌آی است و همچنین محتوای تولید شده توسط من، تابع مجوز و شرایط استفاده[2] شرکت هوش مصنوعی اوپن‌ای‌آی است.

همانطور که خود چت‌جی‌پی‌تی بیان می­کند، هنگامی که محتوای تولید شده مشمول حمایت کپی رایت شود، محتوا متعلق به هوش مصنوعی نخواهد بود. در واقع، بر اساس قوانین اروپا (و ایالات متحده) هوش مصنوعی نمی­تواند دارای حقوق کپی رایت باشد، زیرا نمی­تواند به عنوان نویسنده محسوب شود و همچنین دارای شخصیت حقوقی که پیش نیاز مالکیت دارایی­های (نامشهود) است، نمی­باشد.

بنابراین، چت‌جی‌پی‌تی نمی­تواند مالک آنچه می­نویسد باشد، زیرا «فقط» یک هوش مصنوعی است. اگرچه، پاسخ‌ها را از اطلاعاتی که در پایگاه داده[3] خود جمع‌آوری کرده است ارائه می‌دهد و بنابراین در حال ایجاد یک پاسخ جدید است، حتی اگر بر اساس یک اطلاعات موجود باشد. این پاسخ­ها ممکن است توسط کپی رایت قابل حمایت باشد – اما این امر بستگی به این دارد که آیا در وهله اول بتوان آن را یک «اثر» در نظر گرفت – چیزی که بیانگر انتخاب های خلاقانه نویسنده آن است.

در خصوص این موضوع، مهم است بدانید که مسئله مالکیت و پدیدآورندگی آثار تولید شده از طریق هوش مصنوعی هنوز به طور کامل توسط قانون حل نشده است و به عنوان یک «موضوع داغ» ممکن است در سال­های آینده، آن هم بسته به مقررات و رویه قضایی تغییر کند. اما در حال حاضر، به نظر می­رسد هنرمندان / خالقانی که از هوش مصنوعی برای حمایت از فرآیند خلاقانه خود استفاده می­کنند، ممکن است بتوانند ادعای مالکیت اثر را داشته باشند، اگر این کار منعکس کننده انتخاب و خلاقیت آن­ها باشد. از سوی دیگر، یک دستور کلی به چت‌جی‌پی‌تی، مانند اینکه «یک آهنگ عاشقانه بنویس»، منجر به این امر می‌شود که چت‌جی‌پی‌تی متن آهنگ عاشقانه را بدون هیچ انتخاب خلاقانه واقعی که از کاربر سرچشمه می‌گیرد تولید می­کند – در چنین مواردی وجود کپی رایت یا وجود «اثر»، در مفهوم نظام کپی رایت کاملا مشکوک است.

در حال حاضر و طبق شرایط استفاده شرکت هوش مصنوعی اوپن‌ای‌آی:

  • ورودی ارائه شده به چت‌جی‌پی‌تی (دستور یا درخواست ارائه شده از سوی کاربر) متعلق به کاربر ارائه دهنده چنین ورودی است (البته مشروط بر اینکه در وهله اول دارای کپی رایت باشد – برخی از درخواست­ها ممکن است بسیار پیچیده باشند و در نتیجه از حمایت بهره­مند شوند).
  • شرکت هوش مصنوعی اوپن‌ای‌آی «تمام حقوق، استحقاق و منافع» خود را در خروجی به کاربر خود واگذار می­کند، بدین معنا که متن بر اساس فرمان کاربر ایجاد می‌شود. با این حال، شرکت هوش مصنوعی اوپن‌ای‌آی روشن می­سازد (نگاه کنید به نکته ب.3 «شباهت محتوا») که خروجی ممکن است منحصر به فرد نباشد و ممکن است خودش را تکرار کند – اساساً ممکن است دو کاربر در نهایت خروجی یکسانی داشته باشند. این سؤالاتی را در مورد امکان اعمال هرگونه کپی رایت را در این زمینه ایجاد می­کند.

آیا می­توان از محتوای تولید شده توسط چت‌جی‌پی‌تی استفاده کرد؟

به نظر مبرهن است که هنگام استفاده خصوصی به عنوان دستیار مکالمه مشکلی وجود ندارد و همانطور که در بالا ذکر شد، استفاده عمومی تا آنجا که به شرایط و ضوابط شرکت هوش مصنوعی اوپن‌ای‌آی مربوط می­شود، مشکلی ایجاد نمی­کند. با این اوصاف، از نظر استفاده از محتوا برای ارتباطات عمومی گسترده­تر، مانند مقالات، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.

در واقع، توجه به این نکته مهم است که محتوای ایجاد شده توسط چت‌جی‌پی‌تی از محتوایی مشتق شده است که قبلاً توسط دیگران تولید شده است و بنابراین مشخص نیست که از نظر حق کپی رایت چه پیامدهایی برای استفاده مجدد از این محتوا وجود دارد: چه زمانی خروجی از آثار موجود «الهام گرفته شده» است و چه زمانی واقعاً آن­ها را نقض می­کند؟ آستانه را تا کجا ادامه دهیم؟ بنابراین، یک کاربر چت‌جی‌پی‌تی ممکن است ناخواسته حق کپی رایت شخص دیگری را نقض کند، اگر خروجی‌هایی را منتشر کند که بسیار شبیه به یک اثر موجود است.

همزمان، به ‌طور گسترده‌ ای نگرانی‌هایی از سوی هنرمندانی ابراز می‌شود که معتقدند ابزارهای هوش مصنوعی بر روی مقادیر زیادی از آثارشان آموزش داده می­شوند و در نتیجه سبک‌شان تکرار می­شود. به عنوان مثال، ماه گذشته، Getty Images از شرکت هوش مصنوعی Stability AI به دلیل آموزش میلیون‌ها تصویر بدون رضایتش شکایت کرد. هنرمندان و تصویرگران نیز نگرانی­‌های مشابهی را علیه همان شرکت ابراز کردند. در حالی که این پرونده­ها در بریتانیا مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت، انتظار می­رود که پرونده­های مشابه­ای در ماه­های آینده در اتحادیه اروپا ظاهر شود و چت‌جی‌پی‌تی ممکن است با همین نوع مسائل روبرو شود. در اروپا، متن و داده کاوی (TDM – فرآیندی که توسط برخی از هوش مصنوعی­ها برای حذف محتوای آنلاین استفاده می­شود) مجاز است و اگر در چارچوب قانونی موجود انجام شود، نقض کپی رایت محسوب نمی­شود، اما دارندگان کپی رایت می­توانند از آن انصراف دهند و TDM را در محتوای خود رد کنند. (به ماده 4 دستورالعمل 2019/790 مراجعه کنید). البته باید دید که چگونه می­توان از این امکان انصراف استفاده کرد و آیا شرکت­های هوش مصنوعی واقعاً به آن احترام می­گذارند یا خیر.

یکی دیگر از نگرانی‌های مرتبط با استفاده از این سیستم، قابلیت اطمینان به منابع اطلاعاتی است که از آن­ها استفاده می‌شود، و بنابراین، درج انتساب به منبع اصلی اطلاعات، مزیت محسوب می‌شود. از منظر حقوق کپی رایت، از آنجایی که کپی رایت از ایده­ها حمایت نمی­کند، نیازی به ذکر منبع نیست، مگر اینکه از قسمت خاصی استفاده شود. با این حال، حتی اگر این امر اجباری نیز نباشد، برای افزایش اعتبار و دقت و همچنین جلوگیری از انتشار اخبار جعلی، گنجاندن استنادها مفید خواهد بود. این امری است که چت‌جی‌پی‌تی در حال حاضر انجام نمی­دهد.

چت‌جی‌پی‌تی چگونه می­تواند از نظر حقوق مالکیت فکری مفید باشد؟

چت‌جی‌پی‌تی می­تواند اطلاعاتی در مورد اختراعات، علائم تجاری، کپی رایت و اسرار تجاری ارائه دهد. به عنوان مثال، می­توانید از چت‌جی‌پی‌تی بخواهید که به زبان ساده یک دعوای ثبت اختراع را توضیح دهد، حتی مانند یک کودک 10 ساله!

با این حال، به خاطر داشته باشید که منابع ممکن است از سایر حوزه­های قضایی، به عنوان مثال از ایالات متحده باشد که قانون ثبت اختراع / علامت تجاری / کپی رایت با قوانین قابل اجرا در اتحادیه اروپا متفاوت است.

علاوه بر این، چت‌جی‌پی‌تی می­تواند کمک­های تحقیقاتی در خصوص حقوق مالکیت فکری یا رویه قضایی را فراهم نماید. همچنین ادعا می­کند که قادر به تولید محتوایی است که می­تواند برای درخواست­های ثبت اختراع یا علامت تجاری استفاده شود. در واقع، این امر می­تواند از نظر لایحه دعاوی ثبت اختراع عالی باشد.

با این حال، هنگام افشای اطلاعات محرمانه در مورد اختراعات باید بسیار احتیاط کرد، زیرا بستر هوش مصنوعی یک پلتفرم عمومی است که می‌تواند اطلاعات ارائه‌شده را ذخیره نماید و در فرصت‌های بعدی بازتولید کند. این امر به نوبه خود می­تواند شرط جدید بودن در اختراع را از بین ببرد. علاوه بر این، چت‌جی‌پی‌تی می­تواند متون مربوط به حقوق مالکیت فکری را به زبان­های مختلف ترجمه کند.

چت‌جی‌پی‌تی چگونه می­تواند در مواجهه با نقض حقوق مالکیت فکری مفید باشد؟

سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند برای ایجاد اختراعاتی استفاده شوند که تحت قانون ثبت اختراع قابل حمایت هستند و همچنین می‌توان از آ­ن­ها برای شناسایی نقض­های احتمالی حقوق مالکیت فکری استفاده کرد، بنابراین می­توان از آن­ها هم به عنوان یک ابزار ایجاد و هم به عنوان یک ابزار اجرایی استفاده کرد.

در نتیجه، چت‌جی‌پی‌تی مطمئناً یک ابزار جالب در بسیاری از زمینه‌ها، از جمله حقوق مالکیت فکری است، زیرا می‌تواند اطلاعات و کمک­هایی را ارائه دهد. با این حال، هنگام »وارد کردن» اطلاعات محرمانه باید مراقب بود، زیرا این امر می­تواند منجر به از بین رفتن شرط جدید بودن یا آسیب رساندن به اسرار تجاری که حمایت می­شوند، گردد. علاوه بر این، هنگام کپی کردن محتوای تولید شده توسط چت‌جی‌پی‌تی مراقب باشید؛ زیرا اگر دقیقاً بر اساس آثار موجود باشد، ممکن است به عنوان نقض کپی رایت در نظر گرفته شود و از آنجایی که منبع اطلاعات ارائه شده ذکر نشده است، بنابراین لزوماً قابل اعتماد نیست. به همین دلیل، آگاهی از آخرین تحولات در این زمینه و حفاظت کافی از حقوق صاحبان حقوق مالکیت فکری و به ویژه دارندگان حقوق کپی رایت، حائز اهمیت است.

به عنوان آخرین نکته، لطفاً توجه داشته باشید که اگرچه این ابزار می­تواند اطلاعات و کمک­هایی را در مورد حقوق مالکیت فکری ارائه دهد، اما همیشه توصیه می­شود از کارشناسان حقوق مالکیت فکری مشاوره بگیرید، زیرا (در حال حاضر) نمی­­تواند جایگزین وکیل حقوق مالکیت فکری شود!

[1] پردازش زبان طبیعی به شاخه ای از علوم کامپیوتر و به طور خاص‌تر، شاخه ای از هوش مصنوعی اشاره دارد که به رایانه ها توانایی درک متن و کلمات گفتاری را به همان روشی که انسان می تواند می دهد.

[2] terms of use

[3] database

منبع مقاله: پایگاه اینترنتی کمیسیون اروپا ( میز خدمت مالکیت فکری) ابنجا
ترجمه:
کیان بیگلربیگی؛ دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی و عضو انجمن علمی حقوق مالکیت فکری ایران
سارا صلح چی؛
دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق مالکیت فکری از دانشگاه علامه طباطبائی و انجمن علمی حقوق مالکیت فکری ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست