جايزه عكاسی وايپو برای جوانان بومی

WIPO Photography Prize for Indigenous Youth 2024

جايزه عكاسی سال ٢٠٢٤ سازمان جهانی مالکیت فکری (وايپو) برای جوانان بومی با شعار «مردمان بومي و راهكارهای درمان و سلامتی آنان: پاسداشت خرد و دانش نياكان‌مان»، برگزار می‌شود.
به‌گزارش روابط عمومی انجمن علمی حقوق مالکیت فکری ایران، سازمان جهانی مالکیت فکری طی فراخوانی از جوانان محلی مناطق مختلف کره زمین دعوت نموده تا چگونگی ترویج روش‌های سنتی التیام از دردها و سلامتی توسط جوامع محلی خویش را از نگاه دوربین خود به تصویر کشیده و در مسابقه عکاسی سال 2024 این سازمان شرکت نمایند.

عکس و داستانِ همراه آن می تواند شامل موارد زير باشد:
* عواملي که به حفظ سلامت و رفاه جوامع شرکت‌کنندگان کمک می‌کند؛ همچون داروهای سنتی، دسترسی به زمین‌ها، سرزمین‌ها و منابع، غذاهای سنتی، آب، آب و هوا، محیط‌زیست و شیوه‌های درمانی سنتی و مراقبت‌های بهداشتی.
* عوامل خطرآفريني که توانمندي آن ها را در حفظ سلامت شان به چالش می کشد. و/یا تلاش‌های جمعی در ارتقای سلامت جوامع شرکت‌کنندگان كه نشان‌دهنده یک رویکرد کل‌نگر/تحت عنوان”یک سلامت”باشد و رویکرد سلامت و رفاه (“یک سلامت” یک رویکرد یکپارچه و متحد کننده برای تعادل و بهینه سازی سلامت مردم، حیوانات و محیط زیست است).

توجه: شرکت‌کننده باید رضایت خود را برای نمایش دانش سنتی و/یا بیان فرهنگی سنتی جامعه خود در عکس، مطابق با قوانین داخلی و/یا عرفی تامين و تضمین کند. و همچنين عکس و توضیحات آن نباید حاوی محتوای مقدس، محرمانه یا حساسی باشد که به طور بالقوه منجر به افشاي اطلاعات مربوط به جامعه اش بشود.

جدول زمانی مسابقه:
شروع مسابقه: 7 آوریل 2024
مهلت نام‌نویسی و ارسال آثار: 15 جولای 2024، ساعت 23:59 (به وقت ژنو)
اعلام نام‌های برگزیده (فینالیست‌ها): 24 سپتامبر 2024
اعلام آثار برنده (برندگان): اکتبر 2024

چه کسی می تواند در این رقابت شرکت کند؟
شرکت کنندگان باید از بومیان دارای تابعیت کشورهای عضو سازمان جهانی مالکیت فکری بود و تا پایان مهلت ثبت‌نام (15 جولای 2024) بین 18 تا 35 سال سن داشته باشند.

شرایط شرکت در مسابقه:
شرکت کنندگان باید خود عکس ها را گرفته و توضیحات مختصری را براي عكس تهیه کرده باشند.
عکس‌ها نباید قبلاً به مسابقه عکاسی دیگری ارسال شده و/یا جایزه گرفته باشند. هر شرکت کننده.
می تواند حداکثر یک اثر ارسال کند. ورود به صورت گروه مجاز نیست.
در صورت لزوم، شرکت‌کننده باید رضایت خود را برای نمایش دانش سنتی و/یا عبارات فرهنگی سنتی در عکس تضمین کند. به همین ترتیب، عکس نباید حاوی محتوای مقدس، محرمانه یا حساس باشد.
حق چاپ در مطالب ارسالی برای شرکت کنندگان محفوظ مي باشد. با این حال شرکت‌کنندگان اين حق را به وايپو می‌دهند تا از مطالب ارسال شده پس از اعلام برندگان صرفاً به منظور فعالیت‌های آموزشی، تبلیغاتی و ظرفیت‌سازی و ارتباطات مربوطه استفاده کند و به طور کامل حق كپي رايت صاحبان اثر را محفوظ ميدارد.

جوایز مسابقه:
برندگان تجهیزات عکاسی با ارزش کلی تا سقف مبالغ زير را دريافت خواهند كرد:
4000 دلار (مقام اول)
3000 دلار (مقام دوم)
2000 دلار (مقام سوم)
عکس های برگزیده و برنده در وب سایت WIPO منتشر خواهند شد.

شایان ذکر است علاقه‌مندان می‌توانند به‌منظور دسترسی به جزئیات بیشتر در خصوص این رویداد، شیوه ارسال آثار، فرآیند داوری و سایر توضیحات تکمیلی به این لینک مراجعه نمایند.

* ترجمه مطلب: پريا مهرعيسی كان
دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین‌الملل و عضو انجمن علمی حقوق مالکیت فکری ایران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست