تصویب معاهده‌ای تاریخی در مورد مالکیت فکری، منابع ژنتیکی و دانش سنتی مرتبط

Treaty on Intellectual Property, Genetic Resources and Associated Traditional Knowledge

سازمان جهانی مالکیت فکری در کنفرانس دیپلماتیک خود که از 13 تا 24 ماه می 2024 در ژنو پایتخت سوئیس برگزار گردید، معاهده مهم و تاریخی در مورد مالکیت فکری، منابع ژنتیکی و دانش سنتی مرتبط را به تصویب رساند.
به گزارش انجمن علمی حقوق مالکیت فکری ایران، معاهده در مورد مالکیت فکری، منابع ژنتیکی و دانش سنتی مرتبط که در روز پایانی کنفرانس دیپلماتیک منابع ژنتیکی و دانش سنتی مرتبط که از تاریخ 13 تا 24 ماه می در مقر این سازمان در شهر ژنو برگزار گردید، با تأیید اعضا به تصویب رسید، حاصل بیش از 25 سال تحقیق، تلاش و رایزنی کشورهای مختلف بود که طی بیش از دو دهه گذشته، تصویب آن همواره با مقاومت کشورهای توسعه یافته مواجه بود.
بر اساس این گزارش، معاهده تصویب شده، اولین معاهده‌ سازمان جهانی مالکیت فکری است که به ارتباط میان مالکیت فکری، منابع ژنتیکی و دانش سنتی می‌پردازد. این مصوبه همچنین اولین معاهده این سازمان است است که مقرراتی را به‌صورت مشخص برای مردمان بومی و همچنین جوامع محلی وضع می‌کند.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این معاهده  22 ماده‌ای که برای قدرت اجرایی یافتن نیازمند تصویب در پارلمان 15 کشور از کشورهای عضو سازمان است، این است که کشورها را ملزم می‌سازد در مواردی که در اختراعات ثبت شده در نظام ثبت اختراع و پتنت آنها مواردی از منابع ژنتیکی نظیر داروهای گیاهی، محصولات کشاورزی یا نژادهای حیوانی به کار رفته است، منبع و منشأ آن را ذکر نمایند و طرفین این تعهد ملزم به افشای جامعه محلی ارائه دهنده دانش سنتی هستند. از این رو این معاهده علی‌رغم نواقص و کاستی‌های آن، می‌تواند برای کشورهای درحال توسعه نظیر این منشأ اثر و فایده باشد.
متن معاهده سازمان جهانی مالکیت فکری در مورد مالکیت فکری، منابع ژنتیکی و دانش سنتی مرتبط از اینجا قابل دانلود است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست